Witaj na blogu fotograficznym z dominującym tematem fascynującego Wrocławia!

Kontakt:

popieram

WAŻNE!

Tekst oraz zdjęcia prezentowane na blogu są własnością autora (Grzegorz Ajdukiewicz / http://fotoswiat.pl) i chronione są prawem autorskim. Jeśli chcesz je jakkolwiek wykorzystać, skontaktuj się najpierw ze mną. Za złamanie praw autorskich grozi kara grzywny lub więzienia do lat 3. (Art. 115 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych).


Blog > Komentarze do wpisu

JEDYNIE DYNIE

Sezon dyniowy w pełni. Halloween tuż tuż. Na roślinach się nie znam, więc zdjęcia będą moje, a część teoretyczną zacytuję za portalem AKTYWNI.PL. Ten ogrom dyń znalazłem przed Zielonym Centrum Ogrodniczym w Psarach pod Wrocławiem przy okazji poszukiwania tamże krasnala Hortusia.

Zdrowe informacje na temat dyni pochodzą stąd: http://aktywni.pl/aktualnosci/pestki-dyni-smaczne-i-zdrowe/

"Większość z nas doskonale zna to pękate, pomarańczowe warzywo, z którego robione są świecące lampiony na Halloween. Nie każdy z nas jednak wie, jak wspaniałym dodatkiem do codziennych potraw mogą być pestki dyni. Dodane do musli, zupy, surówki i innych potraw stanowią doskonały dodatek smakowy.Co takiego ma dynia, że powinniśmy ją jeść codziennie?


Zdrowy tłuszcz


Pestki dyni składają się w dużej części ze zdrowego tłuszczu. Kwasy tłuszczowe w nich zawarte to w większości kwasy wielokrotnie nienasycone. Są one niezbędnym dla organizmu elementem do budowy witaminy D, hormonów, a także ścianek komórkowych. Kwasy tłuszczowe, wśród których jest kwas linolowy i oleinowy, a także palmitynowy, spełniają funkcję transportową enzymatycznych reakcji w ludzkim ciele.


Pestki dyni zawierają mnóstwo niezbędnych dla nas witamin i minerałów

Witaminy:


wit. E – antyoksydant, bierze udział w dostarczaniu składników odżywczych do komórek. Wzmacnia ścianę naczyń krwionośnych oraz chroni czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem. Wykorzystywana jest też do leczenia męskiej bezpłodności, zaburzeń mięśniowych, miażdżycy oraz chorób serca.


wit. B1 - odgrywa zasadniczą rolę w procesach oddychania tkankowego, głównie w przemianie węglowodanów. Niedobór jest bardzo niebezpieczny, może powodować zaburzenia centralnego układu nerwowego, niewydolność krążenia i układu pokarmowego.


wit. B2 - bierze udział w procesach utleniania i redukcji, współdziała w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, współuczestniczy z witaminą A w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych, dróg oddechowych, śluzówki przewodu pokarmowego, nabłonka naczyń krwionośnych i skóry, uczestniczy w przemianach aminokwasów i lipidów, odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku.


wit. B6 - bierze udział w przemianie aminokwasów, ułatwia ich rozkład, przemianę tłuszczów i węglowodanów, umożliwia magazynowanie energii, uczestniczy w tworzeniu enzymów, hormonów, hemoglobiny, uczestniczy w powstawaniu prostaglandyn, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, pracę serca, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zwiększa odporność organizmu, łagodzi skutki uboczne leków, wspomaga leczenie nerek, zmniejsza nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych, pomaga zwalczać ból i zesztywnienia nadgarstka i dłoni, łagodzi objawy tzw. napięcia przedmiesiączkowego, a więc depresji, drażliwości, bolesności piersi, bólu głowy.


wit. A - zapewnienie normalnego wzrostu kości i zębów przez regulację aktywności komórek tkanki kostnej, regulacja wzrostu i funkcjonowania tkanki nabłonkowej, bierze udział w procesie widzenia i umożliwia rozróżnianie barw, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami, utrzymuje prawidłowy stan skóry, włosów i paznokci.


wit. C - wpływa na wytwarzanie i zachowywanie kolagenu, ułatwia gojenie się ran, złamań, hamuje tworzenie się sińców, powstawania krwotoków, krwawień dziąseł, podnosi odporność na zakażenia, uszkodzenia oraz na choroby, szczególnie w okresach przeciążenia fizycznego, skraca czas trwania zakażenia itd. Bierze także udział w przemianach tyrozyny, syntezie steroidów nadnerczowych. Witamina C ma wpływ na zachowanie prawidłowego potencjału oksydacyjnego w komórce.


wit. D - układ kostny - wpływ na metabolizm kości, ma korzystny wpływ na system nerwowy i mięśniowy, ma działanie immunomodulujące i pośrednio przeciwbakteryjne,  wspomaga komórki szpiku kostnego spełniające funkcje obronne, ma działanie antyproliferacyjne i zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych.


Ponadto pestki zawierają beta-karoten, potas, selen i cynk.


To wszystko możemy znaleźć w garści małych ziarenek, które dodane do naszych ulubionych potraw poprawią ich smak i spowodują że będziemy zdrowsi."

Źródło: http://aktywni.pl/aktualnosci/pestki-dyni-smaczne-i-zdrowe/

Tak wygląda jadalna dynia w wersji zielonej z przydomowego ogródka. Zbiór tegoroczny.

Grzegorz Ajdukiewicz / fotoswiat.pl

sobota, 27 października 2012, ajduk

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
szary-burek
2012/10/28 12:07:27
Tyle dyń w jednym miejscu to chyba jeszcze nie widziałem.